[Traducción do artigo de Jorge Moruno, tomado do seu blog http://larevueltadelasneuronas.com/]
“Nós non somos o 15M, nós non somos
pacifistas, viñemos a por todo. Non temos medo, somos mineiros”.
![]() |
Boneco Rajoy pendurado nun pozo mineiro en Asturies |
A folga mineira indefinida emprendida
polo sector mineiro por mor da diminución das subvencións nun 63%,
xerou toda unha serie de controversias, non pola folga, senón pola
confluencia de distintos actores. Os mineiros son unhas desas
comunidades tradicionalmente obreiras, herdeiras das formas gremiais
polo que, o traballo non só é un medio de vida, senón unha forma
de vida que impacta máis aló do emprego. Abrangue o control das
formas culturais, a herdanza transmitida de pais a fillos e a
aprendizaxe dunha actividade que dificilmente pode descentralizarse e
dividirse. Os mineiros traballan xuntos en tarefas complicadas e de
risco, onde a confianza no outro é indispensable para garantir a
seguridade. Visten os mesmos uniformes que posibilitan a súa
identificación como unha unidade infranqueable, arrastran unha
memoria de loita encomiable e habitan os mesmos territorios que viran
ao redor da mina. A propia xeografía do campo de batalla significa a
propia extensión da mina. É no monte onde se senten máis cómodos,
como en casa, fronte a uns antidisturbios máis ridículos do normal
que pastorean entre as cabras ataviados con cascos.
Hai toda unha memoria construída, un
habitus consolidado, que diría o sociólogo Pierre Bourdieu. É
dicir, non só contan cun “sistema de disposicións durables e
transferibles”, de estruturas que estruturan. Tamén arrastran un
saber-facer integrado na propia identidade mineira que se mama desde
pequeno, desde a sociabilidade primaria. O habitus, é algo sobre o
que un non se adoita preguntar, pero que automaticamente os actos
responden de forma tácita e adecuada. Na propia descrición do
mineiro, vén incluído o corte de estradas. O seu repertorio de
acción colectiva, a forma na que constrúen as súas demandas, leva
asociada a imaxe do encarrapuchado e a dinamita. Ninguén, ningún
xornal ousa acusarlles de “antisistema”, precisamente porque todo
o mundo interpreta a súa actuación como algo normal nos mineiros,
mesmo aos que non lle gusta. Non poden criminalizar as súas
protestas da mesma forma que se faría noutro ámbito.
Unha lectura meramente estética da
política e o conflito, condúcenos a intervir no debate de forma
visceral, asociando postais idealizadas a conxecturas que son froito
do imaxinario construído na cabeza. De aí xorde a tendencia a
querer comparar ao 15-M cos mineiros, coma se a acción dun excluíse
ao outro, ou coma se se puidesen mimetizar ámbolos dous escenarios.
Os mineiros nun principio, utilizan ferramentas e métodos moi duros,
propios de altos niveis de enfrontamento, para reclamar condicións
laborais ou para impedir o desmantelamento da mina. Trátanse nun
principio, sobre todo de loitas á defensiva, que buscan resistir no
existente, non en demandar outro posible. O uso da violencia non
sempre leva aparellada unha radicalización das demandas e viceversa,
o non uso da violencia non implica unha debilidade.
Isto non é unha crítica aos mineiros,
para nada, eles fan moi ben; é unha crítica aos que ven neles
-desde o onanismo exterior-, os encargados de comandar unha
revolución por imperativo case divino, sen comprender a complexidade
da conxuntura. O imaxinario erótico do mono azul busca “loitas
puras” e adoita falar por boca dun Lenin, que pouco ten que ver co
revolucionario de 1917. Como dicía Óscar Wilde, “pódese admitir
a forza bruta, pero a razón bruta é insoportable”. Calquera
escusa serve para reflotar un estalinismo inocuo onde a historia xa
está escrita e só fai falta que se despregue cara atrás. Marx
vacínanos ante este manexo das paixóns tristes, apuntando que, “na
loita contra eles a crítica non é unha paixón da cabeza senón a
cabeza da paixón”.
Lección de Marx, que tamén lle pode
servir á comisión de medio ambiente de Acampada Sol. Un comunicado
pouco astuto politicamente que non considera os tempos e as
necesidades. Autista en expor temas de forma moral e non política,
sen considerar a dimensión social que ten a minería sobre as
comarcas e localidades dependentes dela. Non se trata de reivindicar
ao carbón e a mina como práctica en si mesma, como de apoiar aos
mineiros. Non se pode derrubar dunha plumada toda unha estrutura,
porque é contaminante, sen antes ofrecer opcións que permitan ás
súas xentes ter vidas dignas. A vida na mina é moi dura para quen
ten que baixar, ninguén reivindica o sufrimento nin a propia mina,
pero si os efectos que ten sobre a comunidade. Ata que non poidan
conxugarse dignidade sen sufrimento de carbón negro, non se poden
pechar. O respecto ambiental non pode desvincularse das realidades
sociais e materiais do terreo no que se inclúen.
Moi ao contrario, por proximidade
xeográfica, por herdanza cultural e familiar, o 15-M de Oviedo
ofrece outro tipo de formulacións politicamente moito máis
interesantes. Non se limitan a dar o seu apoio aos mineiros con
actitude subalterna e servil, senón que expoñen a necesidade de
conectar varias realidades. Empuxan aos mineiros a situar a súa
loita laboral dentro dun marco máis amplo que inclúa a precarios e
precarias, pensionistas, parados, ou sector público, entre outros.
Unha multitude de vivencias fragmentadas pero que poden comunicarse
por unha palabra común, onde a existencia dun non exclúa ao outro.
Só hibridando, e mesturando, as loitas poden chegar a desbordar ao
réxime, dentro e fóra do emprego.
Non fai falta que os mineiros sexan o
15-M, nin que estes sexan como os mineiros, na coordinación da
diferenza reside a forza, polo que hai que buscar un equilibrio entre
os distintos intereses de dous mundos que conviven no mesmo tempo.
Unha nova racionalidade que teña en conta á comunidade no seu
conxunto, porque pola contra, a mina desaparecerá pola porta de
atrás: nun goteo constante de mozos precarios que emigran a Madrid,
baleirando de vida e talento á rexión.
É posible que ampliando o alcance da
protesta en número e en radicalidad, ao redor das tres patas desde
onde se apoia a acumulación capitalista, se poida construír unha
alternativa: O negocio especulador ao redor da vivenda, a ineficacia
do emprego como garantía social e económica, e o déficit
democrático que imposibilita a dignidade no resto de ámbitos
vitais. Construír a universidade da mina, facer da universidade un
campo de minas e entre medias o transporte bloqueando a cidade.
Organizando politicamente non pagar a falsa débeda, esixindo o que é
de todos e para todos: casa, renda, democracia.
Puxa Asturies!
No hay comentarios:
Publicar un comentario